Valisin esimeseks postituseks teema, mis millega seotud mõistatus on mind paelunud juba üle kümne aasta.
Võib-olla
polegi paljud märganud, et Kuressaare raekoja fassaad pole sümmeetriline. Eriti
ilmekalt on see näha teadaolevalt esimeselt mõõdistuselt, mille koostas Johann
Christoph Brotze (1742-1822) 1797. aastal. Välisuks ei paikne hoone pikiteljel,
mitte sinnapoolegi, samuti erineb vasema ja parema tiiva akende vahemaa.
Kas see kõik
on taotluslik või tingitud millestki muust? Püüame leida vastuse.
Alumisel joonisel ilmneb samuti anomaaliaid. Tegemist on fotoga, mis tehtud aastast 1971 pärineva mõõdistusjoonise kalkalt, seetõttu on kahjuks nähtavad voltimisjäljed. Lõike teostaja vaatab raekoja seest
keskväljaku poole, ehk et hoone on nö peegelpildis; taamal peauks. Vasemal osaline kelder; vaataja poolt
vasempoolse tiiva esimese korruse põrand on kõrgemal kui parempoolsel tiival. Seetõttu
ei klapi parempoolse tiiva akende kõrgused ruumi muude proportsioonidega. Kuigi
parempoolses tiivas paiknesid vähemolulised ruumid, on seal ometi vahelagi kõrgemal.Kõige vanema teadaoleva ruumipaigutuse leiame jällegi Brotze jooniselt. Parempoolse tiiva ruumid on selge geomeetriaga ja ajastutruu asetusega. Vasema tiiva ruumide puhul on ehitusmeister suhtunud plaanilahenduse geomeetriasse üsna külmalt, lähtudes ilmselt praktilistest vajadustest. Muide, vasemas ülanurgas olevas, väga laia uksega varustatud ruumis asus tuletõrjujate prits.
Eelpool kirjeldatut silmas pidades tasub uuesti imestada, miks on vasema tiiva ruumide laed kõrgemad ja pidulikumad.
Raekoja välisukse kohal on uhke ehisvorm, wikipedia kirjelduse kohaselt suurtest dolomiitplokkidest karniis, mille kohal omakorda dolomiidist voluutide vahel ornamenditud must kuldtähtedega kartušš) on ilmselgelt poolik. Pisikesed tugipostid on ilmselt kunagi toetanud midagi, millest jälgi restauraatorid aastatel 1971-1974 fassaadilt ei leidnud. Eelpool esitatud vanimal fassaadijoonisel on ehisvormi kohal väike katus, võib-olla asetses seal kell. Loodetavasti leiame pärast ebasümmeetrilise fassaadi saladuse lahendamist mingisuguse vastuse ka sellele, miks on ehisvorm poolik.
Teadaolevalt
alustati reakojahoone ehitamist 1653 ja see valmis 1670.
Arhitektuuriajalooliselt on tegemist barokiajastuga, mil üldiselt püüti esindushoonete puhul jälgida
ideaalset sümmeetriat. Näiteks 1671. a ehitatud Narva raekoja fassaadile ei ole
selles osas midagi ette heita (joonistus aastast 1852, kunstnik Nicolai Schmor)
Sobiva näite võib leida ka Kuressaarest. Keskväljakul raekoja vastas asub vaekoda, mida ehitati raekojaga samal ajal. Foto pärineb aastast 1965, autor Veljo Ranniku (1934-2012). Vaekoja fassaad on selgelt sümeetriline, ühtlasi võib imetleda raid-dekoori. Ja jälle - raekoja kui esindushoone kujundus on funktsionaalse otstarbega vaekojaga võrreldes äärmiselt lakooniline.
Sümmeetriline
fassaad pidi jätkuma sümmeetriaga ka plaanilahenduses. Võtame jälle eeskujuks
Narva raekoja, allpoololeval joonisel on selle esimene korrus. Mäletatavasti pommitasid punakotkad Narvat
6.-7. märtsil 1944 ja uhke barokkhoone hävis. Õnneks mõõdistati pärast sõda
varemed põhjalikult üle. Ruumide kunagisest paigutusest saab hea ettekujutuse. Fuajee
tagaseinas olev uhke peatrepp asetses nii, et peaukse vastas oli keskel lai trepimarss,
mis poole tõusu peal, kus ilmselt oli vahepodest, hargnes kaheks
tagasikäänduvaks trepiharuks. Tõsi, trepi selline asetus ei pruugi olla
ajalooline. Näiteks Kuressaare raekoja praegune trepp on teadaolevalt vähemalt neljas.
Selgub, et
ruumide vahelised uksed olid piki hoonet paigutatud ühele joonele, muutes
ruumid läbikäidavaks ja moodustades ajalooliselt usutava nn anfilaadsüsteemi. Taoline
ruumipaigutus oli funktsionaalne ka selles mõttes, et korstnad rajati mõlema
tiiva keskele kohta, kus ristuvad seinad olid lähestikku – ka selles suhtes
pidi valitsema sümmeetria.
Võrdleme
seda Kuressaare raekoja põhikorruse plaaniga, kasutades muinsuskaitse arhiivist leitud skeemjoonist. Et meie esindushoone on Narva
omast umbes kolm korda väiksem pole antud juhul oluline. Selgub, et peauksest
teljest paremale jääv hooneosa on korrapärane ja sarnaneb ülaloleval joonisel
leiduvale. Samas vasema tiiva ruumide asetus moodustab paraja segapudru. Imelikul kombel puudub Kuressaare raekojal täielikult põikitelje suur fuajee.
Loomulikult
tekib nüüd õigustatud küsimus, et kas tõesti ehitati Kuressaare raekoda kohe alguses sellisena?
Sellele vastuse leidmisega tegeles 20. sajandi 60.-70. aastatel ka
Eesti ehitusajaloo ja restaureerimise Grand Old Lady Helmi Üprus (1911-1978).
Tema arvamus oli pärast põhjalikku kaalumist, et raekojahoone kavandatigi algselt ebasümmeetrilisena.
Meie võtame siiski eesmärgiks välja uurida, kas see
tõesti nii oli.
Mida me
teame? Meil on Brotze joonistus aastast 1797 ja sellel on kujutatud raekoda enam-vähem
nii, nagu oleme harjunud ehk ebasümmeetriliselt. Kuid me teame ka seda, et hoone sai 4. märtsil 1710,
mil Põhjasõja (1700-1721) käigus tungis saarele salk Vene vägesid, põlengus tugevasti kannatada – nagu muide enamus Kuressaare linna. Kogu linnas
jäänud alles vaid neli maja. Järgmise aasta jooksul pühkis katk minema mure
peavarju puudumise üle – ellu jäänud vaid käputäis linnakodanikke ning Kuressaare eesti
koguduse hingekirjas olnud 400-st perekonnast jäänud alles 60 peret.
Elu läks
tasapisi edasi. Raekoja suurele fuajeele seati hädapärane katus ja järgmise
umbes 40 aasta jooksul peeti seal eestikeelse koguduse jumalateenistusi. 18. sajandi
keskpaiku tunnistati raekoda varisemisohtlikuks ja suleti.
Raekojahoone
taastamine toimus 1787-1788. Sel ajal resideerus Kuressaares Liivimaa
asekuberner Balthasar von Campenhausen (1745-1800). Tema algatusel käivitati
muuhulgas näiteseltsi tegevus, mille etendusi anti raekoja suures saalis. Pole küll
otseselt sattunud lugema ühtegi sellealast käsitlust, aga võib pidada
tõenäoliseks, et lagunenud raekojahoone taastati just Campenhauseni eestvedamisel.
Teame, et hoone oli enne taastamist nii varisemisohtlik, et sinna inimesi sisse ei
lubatud. Vast on siis mõistlik arvata, et vähemalt osa ohtlikke müüre eemaldati ja laoti
uuesti üles. Kas ümberehitusega seoses nihutati peauks keskteljelt kõrvale?
Kõigepealt
kontrollisin igaks juhuks ka seda võimalust, et tulekahju tagajärjel varises
pool raekojahoonet kokku ja 18. sajandi lõpul taastati vasem tiib millegipärast
väiksemana. Kuid kontrollides gabariite vanimalt teadaolevalt Kuressaare
linnaplaanilt aastast 1681 selgus, et hoone suurus pole muutunud.
Heidame veelkord pilgu 17. sajandisse. 1645. a Brömsebro rahuga oli Taani kuningas sunnitud
Saaremaa loovutama Rootsi kroonile. Rootsi kuninganna Kristiina (1626-1689, valitses
1632-1654) moodustas saarest krahvkonna, mille krahviks sai Magnus Gabriel De
la Gardie (1622-1686). Kuigi krahv Magnuse põli Saaremaal kestis ainult aastani
1654, jõudis ta ometi kõige muu kõrval algatada ka raekoja ja vaekoja ehituse.
Eksisteerib
joonis, mille autorsus omistatakse Magnusele. Meie käsutuses oleva foto
kvaliteet pole küll kahjuks suurem asi, kuid siiski näeme sealt põhilist.
Joonise ülaosas on teine
korrus, keskel peafassaad, all esimene korrus. Helmi Üpruse märkmetes on ruumide
jaotuse kohta öeldud järgmist : alumisel korrusel vasakul “social bude” (seltsi tuba, ühiskondlik ruum), ülemisel korrusel
Maakohtu tuba suure saaliga ja “cammerey”
(kämmerei on kantseleiruum raekojas) kaks väikest ruumi ning “Rat Stube” ( ilmselt rae istungiruum,
plaanil on märgitud pikk laud istmetega).
M.G. De la Gardie ideeskitsi
seletuskirja kohaselt olid esimesele korrusele planeeritud ruumid, kus käivad
koos rikkad kaupmehed – nn. Gilditoad. Lisaks on teada, et krahv tegi
ettepaneku hakata reakojas veini müüma. Asja mõte oli selles, et raele
kuulunuks linnas veinimüümise monopol ja sellega teeninuks linnale kena
lisaraha. Vaikimisi on võetud eelduseks, et krahv tegi ettepaneku veinikeldri
rajamiseks. Kuid tema skitsil ja selle seletuskirjas keldrit ei mainita.
Esimest korda on sellest juttu alles 1859. a kinnisvaraloendis.
Esimene
korrus on täiuslikult sümmeetriline. Keskväljaku poolses küljes on mõlemal pool
peaust kaks akent. Kui võrrelda korruseplaani fassaadi joonisega, siis tundub,
et aknad on -väiksema kõrgusega kui ülemise korruse aknad. Huvitav, et eespool
näidatud vaatejoonisel on Narva raekoja esimene korrus lahendatud samamoodi,
võib-olla madalama maapealse korrusena.
Palju
põnevam on fassaad teise korruse tasapinnal. Keskteljel paiknev kõrge kahepoolne
välistrepp viib üles, peaaegu teisele korrusele. Samuti selgelt keskteljel
asuva ukse kõrval ja kohal on kaunistused ning keskel tundub olevat skulptuur?
Mis on selle kohal? Kas kolmnurkne frontoon…rõduga? Katusel on barokktorn
kellaga. Katuse üldine kuju jääb ebaselgeks, aga kas on võimalik, et krahv
kavandas harja tasapinnalisena, piirdega varustatuna ja seega käidavana? Katuse
ja frontoonirõdu kohta ei saa selle joonise alusel midagi täpsemat väita. Kuid
muud elemendid sarnanevad üllatavalt palju Narva raekoja omadele. Lihtsalt
Kuressaare oli palju-palju väiksem ja seega kavandati ka raekoda vastava
suurusega.
Oletame, et
krahvi skits võeti ehitamisel aluseks, vähemalt üldjoontes. Ehitati hiljem
ümber, mis ehitati – aga äkki on ikkagi kusagilt loetavad kõige esimese
ehituskehandi olulised elemendid? Kas võiks leida üles kunagise maa ja taeva
vahel rippuva peaukse?
On küll!
Reakoja restaureerimise projekti autor oli Aet Maasik (1941–2013), sisearhitekt ja restauraator, kes töötas
1969–1977 Vabariiklikus Restaureerimisvalitsuses. Tema loodud interjööre oleme
kõik nautinud kohvik Veskis. Selleks, et raekojale restaureerimisprojekti teha,
uuris ta hoone kehandit väga põhjalikult ja tõenäoliselt leidis üles kõik
kunagi seintes olnud avaused ja kinnimüürimised. Sellist tööd, mille käigus
eemaldatakse mingisuguses otstarbekas ulatuses kattematerjale, antud
juhul krohvi ja uuritakse aluspinda, nimetatakse sondeerimiseks. Meie õnn on, et
Aet Maasik oli oma ala ekspert.
Tegemist on
tema poolt 1971 a teostatud uuringute põhjal koostatud joonisega, millel on
raekoja vaade keskväljaku poolt. Tuttav, aga samas ka võõras. Muide, esimese
korruse kõige pritsimaja poolsema akna keskel oli pärast harjatorni lammutamist
raekoja kell. Peaukse kohal aga asetses nn petikaken ehk tegelikult ainult nišš. Seal ei saakski akent olla, sest taga on vahesein. Kuid mis on petiaknast paremal olev kaarjas kritseldus? Pakun, et ajaloolise raekoja fassaadi
ukse sillus. See paikneb täpselt hoone ristteljel; selle kaar sarnaneb allpool
oleva ukse omale; ja ta asetseb just seal, kuhu joonistas selle krahv Magnuse
käsi.
Mida veel?
Sondeerimine näitab, et kõik parema tiiva aknad on ajalooliselt olnud laiemad,
kuid nende aknalauad on olnud kõrgemal. Brotze eespool näidatud joonisel oli
akende kuju püstjas, tõenäoliselt kuue ruuduga klaasidega, seega on tegemist
1787-88 aastate ümberehitusega.
Kuid vasema tiiva akende juurest ei leidnud Aet
Maasik mingit ümberehituse jälgi. Seega ongi tegemist eespool kirjeldatud
varisemisohtliku seinaga, mis laoti uuesti üles koos uute avadega peaukse ja
akende jaoks. Aet Maasik joonistas küll ka vasempoolsete akende
juurde joone, mis näitab justkui nende alumise ääre kõrgust. Kuid võib arvata,
et ta tegi seda oletamisi. Akende laiuse muutus on seinast kergesti jälgitav,
kuid alumise ääre madalamale viimist saaks peakivimüüritises teha ka nö
puhtalt, ilma jälgi jätmata. Ta tegi nähtust järelduse: kuna vasema poole akendel puuduvad jäljed, et neid oleks kitsamaks laotud, siis järelikult nad ehitatigi kohe alguses kitsamad. Praegune raekoja fassaad muide ongi nii lahendatud, et parempoolsed aknad
on vasempoolsetest poole laiemad. Ühtlasi on see arhitektuurne nipp, mis aitab veidi varjata
fassaadi sümmeetria vajakajäämisi – seinapinnad akende vahel on võrdsemad.
Muide, Aet
Maasik kavandas just sellesse kinnimüüritud ajaloolise
välisukse avasse kella sihverplaadi. Muinsushoidliku inimesena ei tahtnud ta müüritisse uusi auke
juurde lõhkuda. Võib-olla tõlgendaski ta kaarsillust ajaloolise kella asukohana? Siiski paikneb praegu raekoja kell
täpselt peaukse kohal.
Kui me nüüd asetame peaukse kohal oleva ehisvormi leitud kaarekese kohale, siis nähtub, et see "toetas" raekoja katuse räästast ehk et selle ülaosa oli seotud räästajoone kõrgusega.
Sellele, et
varem oli peauks täpselt ristteljel, viitab ka sama sondeerimise käigus leitud
tagauks, mis asetses täpselt peaukse vastas tagaseinas. Ümberehituste käigus ja ta
uuele vaheseinale ette. Kusjuures see selgub Brotze korruseplaanilt, millalgi
hiljem muudeti hoone tagaosa ruumipaigutust ja põhimõtteliselt oleks võinud
ukse uuesti avada. Kuid selleks ajaks oli raekojal juba teise kohta uus tagauks
seina raiutud.
Kokkuvõttes
võib vist teatud veendumusega öelda, et Magnus De La Gardie skits või selle
alusel tehtud projekt oli vähemalt väga üldises plaanis Kuressaare raekoja
ehitamisel aluseks. Kuna 1710. a põlengus sai hoone tugevasti kannatada, siis osa temast lammutati. Uuesti ehitamise käigus ei hoolitud arheoloogilisest ideaalidest, vaid läheneti asjale pragmaatiliselt.
Teadmata jääb kui palju tollasest dekoorist tulekahjus ja sellele järgnenud aeglases lagunemises hävis. Kuid võib-olla asus enne 1710 a tulekahju Kuressaares üks väike, meie jaoks seni tundmatu barokkpärl, Narva raekoja väikevend. Kusjuures olgu veel öeldud see, et meie
esindushoone rajamist alustati enne kui sama tehti Narvas. Seega pidi krahvil
projekteerimisel aluseks olema mingi tollane üldine levinud ehituspruuk, mis
muu hulgas sätestas sümmeetria igas elemendis - sest Narva eeskuju ta kasutada ei saanud.
Lõpetuseks võiks öelda, et mul on ilus helesinine unistus - ühel ilusal päeval võtab selle teema üles keegi, kes taastab Kuressaarele hertsog Magnuse barokkraekoja kogu selle ilus.
-----------
P.S. Artikli koostamise ajal püüdsin leida joonist ka Tartu raekojast, mis ehitati umbes samal ajal kui narva ja Kuressaare omad. Kahjuks pole säilinud ühtegi teadaolevat kujutist. Kuid tänu Kaur Alttoa vihjele leidsin artikli, kus raekojahoonet on kirjeldatud. Ilmus see aastal 1935 brošüürikeses Tartu II, autoriks linnarhivaar mag. phil. Erik Tender. Soovitan lugeda. Autori ladus sulg, ajaloolase kohta tavatult muhe väljenduslaad ning kuidagi isiklik touch teevad raeprotokollidel põhinevast loost peaaegu et seiklusjutu.
http://www2.kirmus.ee/grafo/index.php?ID=693&page_ID=54132&icons=on&begnum=10&zoom=1
Tsiteerin reakoja välimuse kirjelduse: Raekoda oli kaetud kivikatusega, mille keskel seisis kuuekandiline puust ja plekiga üle löödud torn ning selle otsas kullatud nupuga (ilmselt metallist - M.N.) lipuvarras. Veidi kõrgemal katuseharjast piiras torni puust treitud kuulidega ilustatud galerii /---/ Galerii ise oli marmordatud. Hoone esikülge kaunistas peale 11 pilastri (seinapinnale "kleebitud" sambalaadne eend, mis liigendab fassaadi - M.N.) ning kuninga ja linna vapi pealkiri /---/(truualamlik kuningat kiitev ladinakeelne tekst - M.N.)
Nagu Kuressaaregi raekoda, hävis Tartu oma Põhjasõja ajal. Osa varemeid lammutati ohtlikkuse tõttu 1761. aastal; lõplikult likvideeriti hoone 1781.
Huvitav, et kahe hoone lugu nii sarnane on. Samuti on märkimisväärne, et Tartu raekoda oleks kirjelduse põhjal justkui Kuressaare krahvi skitsi järgi ehitatud.
-----------
P.S. Artikli koostamise ajal püüdsin leida joonist ka Tartu raekojast, mis ehitati umbes samal ajal kui narva ja Kuressaare omad. Kahjuks pole säilinud ühtegi teadaolevat kujutist. Kuid tänu Kaur Alttoa vihjele leidsin artikli, kus raekojahoonet on kirjeldatud. Ilmus see aastal 1935 brošüürikeses Tartu II, autoriks linnarhivaar mag. phil. Erik Tender. Soovitan lugeda. Autori ladus sulg, ajaloolase kohta tavatult muhe väljenduslaad ning kuidagi isiklik touch teevad raeprotokollidel põhinevast loost peaaegu et seiklusjutu.
http://www2.kirmus.ee/grafo/index.php?ID=693&page_ID=54132&icons=on&begnum=10&zoom=1
Tsiteerin reakoja välimuse kirjelduse: Raekoda oli kaetud kivikatusega, mille keskel seisis kuuekandiline puust ja plekiga üle löödud torn ning selle otsas kullatud nupuga (ilmselt metallist - M.N.) lipuvarras. Veidi kõrgemal katuseharjast piiras torni puust treitud kuulidega ilustatud galerii /---/ Galerii ise oli marmordatud. Hoone esikülge kaunistas peale 11 pilastri (seinapinnale "kleebitud" sambalaadne eend, mis liigendab fassaadi - M.N.) ning kuninga ja linna vapi pealkiri /---/(truualamlik kuningat kiitev ladinakeelne tekst - M.N.)
Nagu Kuressaaregi raekoda, hävis Tartu oma Põhjasõja ajal. Osa varemeid lammutati ohtlikkuse tõttu 1761. aastal; lõplikult likvideeriti hoone 1781.
Huvitav, et kahe hoone lugu nii sarnane on. Samuti on märkimisväärne, et Tartu raekoda oleks kirjelduse põhjal justkui Kuressaare krahvi skitsi järgi ehitatud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar